1. ВСТУП

yayaya-1.jpg

1.1. Особливості планування та організації сільськогосподарського виробництва.

1.2. Предмет та об’єкти науки.

1.3. Методи науки і прийоми їх дослідження.

 

1.1. Особливості планування та організації сільськогосподарського виробництва

На кожному етапі розвитку суспільства виробництво сільськогосподарської продукції було і залишається первинною основою життя і в цьому розумінні основою будь-якого матеріального виробництва. Воно задовольняє постійно зростаючі потреби населення в продуктах харчування, а промисловість - у сировині для виробництва продовольчих і промислових товарів широкого вжитку.

Продукція сільського господарства та промислові товари, виготовлені з неї, складають близько 75 відсотків роздрібного товарообороту державної та кооперативної торгівлі. Тобто, у сільському господарстві України виробляється майже три чверті товарів народного споживання і біля третини національного доходу, тому від темпів розвитку аграрного сектору значно залежать темпи розвитку економіки держави.

За своєю природою сільське господарство є багатогранним виробництвом. Елементи, які його формують, органічно і організаційно взаємодіють у певному поєднанні галузей, у певній галузевій структурі. Галузь - це частина сільськогосподарського виробництва, яка відрізняється від інших видом продукції, складом засобів виробництва і знарядь праці, технологією та організацією виробничих процесів. Багаточисельність галузей аж ніяк не означає їх технологічну відокремленість, оскільки будь-яка галузь може успішно функціонувати тільки в поєднанні з іншими. Через це, якщо йдеться про розвиток сільського господарства та його продуктивних сил, до уваги береться передусім розвиток його галузевої структури.

Отже, сільське господарство - це галузь найвищою мірою інтегрована в певну природно-економічну систему, в якій кожен компонент є обов’язковим елементом і виконує свою специфічну роль. Через це галузі сільськогосподарських підприємств формуються від простих до комплексних, від основних до допоміжних чи підсобних. Залежно від атрибутів, що визначають суть поняття “галузь”, всю систему їх поєднання в найбільш загальному розумінні можна представити у вигляді наведеної нижче схеми.

1.jpg

Якщо скористатися навіть цим узагальненням галузевої структури сільського господарства України, то можна зрозуміти, що

  • різноманітність галузей по-різному інтегрується в окремих зонах і навіть у різних формах господарювання;
  • при всій природній потребі органічного поєднання галузей кожне господарство намагається максимально спеціалізуватися, щоб сконцентруватися й не розпорошувати ресурси;
  • споживча потреба в продуктах сільськогосподарського походження, яка є практично однаковою протягом року, потребує різних методів і способів вирощування, зберігання і переробки їх;
  • наявність великої кількості галузей ставить проблему їх ресурсного забезпечення відповідно до особливостей технології та кінцевого продукту;
  • кожна галузь сільського господарства потребує своєрідного, властивого тільки їй агрозоотехнічного забезпечення, наявності професійних знань щодо особливостей сільського господарства взагалі.

Багатогалузевий характер виробництва, залежність сільського господарства від природних та економічних умов, складний взаємозв’язок різних факторів, які впливають на результати господарської діяльності, потребують науково обґрунтованої організації виробництва в сільськогосподарських підприємствах та їх підрозділах з використанням досягнень науки і передової практики, врахування особливостей дії законів розвитку природи й суспільства відповідно до вимог ринку.

1.2. Предмет та об’єкти науки

Планування та організація виробництва - складна і багатогранна суспільно-економічна категорія. Рівень організації виробництва значно зумовлює кінцеві результати діяльності підприємства будь-якої форми власності і господарювання. Організація виробництва є економічною наукою, суть якої в літературних джерелах трактується по-різному.

Найбільш узагальнюючим можна вважати, що планування та організація виробництва - це економічна наука, яка на підставі об’єктивних законів природи і розвитку суспільства вивчає закономірності планування, раціональної побудови й ефективного ведення господарства у підприємствах та об’єднаннях з метою найбільш повного використання виробничого потенціалу, забезпечення максимального виходу високоякісної продукції та надання послуг, які б відповідали попиту споживачів і забезпечували отримання прибутку.

Планування та організація виробництва як наука, за своєю сутністю, залишається постійною на всіх етапах розвитку продуктивних сил стосовно до особливості кожної суспільної формації. У той же час з розвитком продуктивних сил та зміною виробничих відносин значно поширюється її масштабність. В умовах ринкової економіки, коли всі первинні структурні формування в системі АПК функціонують на принципах самостійності, відбувається інтеграція сільськогосподарських товаровиробників з підприємствами з переробки, зберігання і реалізації продукції, виникнення нових організаційних структур, економічних взаємовідносин між сільськогосподарськими товаровиробниками і підприємствами та організаціями сфери виробничо-технічних послуг з формуваннями інфраструктури ринку, а також з державою. Усе це стає прерогативою науки організації виробництва.

У системі економічних наук планування та організація сільськогосподарського виробництва, хоч і спирається на теоретичні та методологічні основи політичної економії й економіки сільського господарства, виступає як первісна, формуюча безпосередньо процес виробництва й основи для економічних наук (управління, бухгалтерський облік, аналіз та ін.).

Під час вивчення й обґрунтування тих чи інших процесів наука планування та організація виробництва використовує складні закономірності і насамперед системний підхід при розв’язуванні організаційно-економічних завдань, здійснення організаційно- технологічних процесів, пов’язує всі сторони виробництва, переробки і реалізації продукції стосовно до ринкових умов. Теоретичні та практичні напрацювання її ґрунтуються на пізнанні механізму дії об’єктивних законів розвитку природи та суспільства, врахуванні досягнень біологічних, економічних, технічних та технологічних наук, особливо агрономічних і зоотехнічних. Усі явища і процеси розглядаються в динаміці відповідно до продуктивних сил характеру виробничих відносин в умовах розвитку багатоукладної економіки.

Планування та організація виробництва як наука тісно пов’язані з економічними, технічними та технологічними науками, оскільки при виробництві сільськогосподарської продукції техніка, технологія та організація знаходяться в нерозривному зв’язку, доповнюючи і збагачуючи одна одну новими теоретичними положеннями з актуальних проблем розвитку агропромислового комплексу.

На нинішньому етапі переходу до ринку об’єктами цієї науки є сільськогосподарські підприємства різних форм власності: сільськогосподарські кооперативи, асоціації, публічні і приватні акціонерні товариства, різні господарські товариства, селянські (фермерські) господарства, малі та спільні підприємства, інші фізичні й юридичні господарюючі суб’єкти.

Планування та організація виробництва як навчальна дисципліна спрямована на вивчення закономірностей та методичних підходів створення раціональних форм підприємств в умовах розвитку ринкових відносин і організації в них високопродуктивного сільськогосподарського виробництва й інших видів підприємницької діяльності. За останні роки прийнято ряд законів та законодавчих актів щодо зміни виробничих відносин, які існували до 1991 р., та створення нових організаційних структур на підставі приватної власності. Тому потрібні нові підходи до розробки механізму функціонування таких формувань, а також вирішення інших організаційно-економічних та соціальних питань в аграрному секторі, використовуючи різні методи дослідження.

Глибоке знання теорії та практики дозволяє в кожному конкретному випадку планувати та організовувати виробництво, застосовувати такі прийоми та способи ведення господарства, які за інших рівних умов забезпечать найповніше використання всіх факторів, дають найбільший ефект. При цьому, необхідне максимальне врахування місцевих природно-економічних умов, що впливають на рівень організації і кінцеві результати виробництва.

Активне використання нових наукових і технічних рішень, передових прийомів й організації праці та управління, творчий пошук резервів виробництва, ретельний облік зміни потреб і попиту - такими є вимоги до сучасного господарника. Він повинен володіти почуттям нового, бачити перспективу та вміти приймати рішення з повним знанням справи, бути вихователем у колективі, організатором виробництва.

1.3. Методи науки і прийоми їх дослідження

Під методом науки розуміють спосіб пізнання явища, що вивчається (досліджується). Найзагальнішою його формою є практичний досвід, викладений за певною системою. Але наукові висновки можливо зробити тільки на підставі безперервного вивчення, нагромадження, узагальнення та аналізу практичного досвіду. Теорія освітлює шлях практиці, визначає головні напрями розвитку суспільного виробництва. Практика підтверджує правомірність або неправильність теоретичних положень, тобто є критерієм істини.

Методологічною основою такого пізнання є діалектичний метод, який розглядає розвиток усіх явищ у взаємодії та взаємозв’язку в переході кількісних змін у якісні, в єдності і боротьбі протилежностей, боротьбі між старим і новим, прогресивним напрямом. Виходячи з цього, наука планування та організація виробництва в сільськогосподарських підприємствах розглядає їх не ізольовано, а в тісному зв’язку із загальним рівнем розвитку виробничих сил країни, з точки зору їх безперервного руху, кількісних та якісних змін, виявленні нових, найбільш ефективних форм і методів організації праці на тому чи іншому етапі.

У науці користуються двома методами досліджень: індуктивний та дедуктивний. В економічних науках використовують в основному дедуктивний метод, коли спочатку виводять загальне правило, що об’єднує всі часткові випадки, а дослідження ведуть від загального до часткового.

У плануванні та організації виробництва в сільськогосподарських підприємствах застосовують різні прийоми дослідження, головні з яких аналіз, монографічний, статистичний, розрахунково-конструктивний, експериментальний, економіко-математичний, балансовий.

Аналіз - це розкладання предмета або явищ на складові частини та елементи з метою детального вивчення кожної частини окремо, дослідження зв’язків між ними. Аналіз - один із найпоширеніших прийомів наукового пізнання. Головне його завдання - розкрити глибинні процеси, характерні риси й особливості в галузях виробництва.

Монографічний метод - це докладне вивчення досвіду роботи типових, передових сільськогосподарських підприємств та їх підрозділів, прогресивних технологій і прийомів роботи, систем ведення землеробства й тваринництва. Застосування цього методу дослідження дає можливість правильно вирішити багато організаційних питань. Кращі підприємства відображають найближчі перспективи розвитку виробництва, а тому їх форми та методи роботи служать прикладом для більшості господарств, розташованих у схожих природно-економічних умовах. Цей метод дозволяє розкрити суть закономірності, виявленої порівняльним аналізом і статистичним методом, виявити перспективи її розвитку та накреслити правильні шляхи організації і впровадження передового досвіду в інших господарствах, підрозділах та галузі. Монографічний метод слід застосовувати також у відстаючих підприємствах з метою виявлення причин недоліків і накреслити шляхи їх усунення.

Статистичний метод - застосовується у процесі дослідження масових даних, за допомогою якого можна встановити вплив тих чи інших факторів на кінцеві результати виробництва, а також одержати обґрунтовану відповідь на інші важливі питання. Однак у кожному випадку необхідно враховувати місцеві умови (рівень інтенсивності, якість та родючість земельних угідь, породу та продуктивність тварин, кваліфікацію кадрів, спеціалізацію тощо). Результати досліджень можна вважати обґрунтованими, якщо вони одержані з об’єктивним урахуванням особливостей виробництва. Найбільш поширений прийом групувань при вивченні та виявленні раціонального поєднання галузей, оптимальних розмірів господарств і внутрішньогосподарських підрозділів, прогресивних форм організації праці, типів годівлі тварин тощо.

Розрахунково-конструктивний (варіантний) метод дозволяє порівняти декілька варіантів вирішення організаційно-економічних завдань і вибрати з них найдоцільніший та найефективніший. Ефективним буде той з них, який забезпечує найбільший вихід продукції з одиниці земельної площі в розрахунку на зайнятого на виробництві працівника, найнижчу собівартість продукції і найвищу її рентабельність. Цей метод може бути застосований при вирішенні питань реформування підприємств, виборі й обґрунтуванні найефективніших сівозмін, структури стада, визначенні напрямів спеціалізації і поєднання галузей, а також при перспективному плануванні.

Експериментальний метод - застосовується при обґрунтуванні ефективності нових тенденцій у розвитку форм організації праці, систем землеробства і тваринництва, технології виробництва й окремих прийомів тощо. У процесі проведення експерименту враховують позитивні та негативні результати, а одержані дані порівнюють з раніше досягнутими показниками кращих господарств, які впровадили у виробництво ті або інші новації.

Економіко-математичний метод. Шляхом розробки математичних моделей і застосування комп’ютерної техніки цей метод дозволяє знайти оптимальне вирішення при визначенні будь-яких організаційних, технологічних, соціальних питань і відносно швидко порівняти багато варіантів того чи іншого процесу з урахуванням низки взаємопов’язаних факторів.

Балансовий метод використовують при зіставленнях, коли загальна величина показника повинна дорівнювати сумі окремих його частин. Наприклад, надходження і витрачання кормів, потреба в оборотних засобах (насіння, добрива, паливо тощо), у робочій силі, тваринницьких приміщеннях та їх наявності тощо.

ПЕРЕГЛЯНУТИ СЛАЙДИ ПРЕЗЕНТАЦІЇ

 

Контрольні питання

  1. Галузевий склад і можливі варіанти поєднання галузей.
  2. Потреба врахування особливостей сільського господарства іншими сферами АПК.
  3. Соціальний аспект особливостей сільського господарства і врахування його в процесі ринкових перетворень.
  4. Що вивчає дисципліна?
  5. Основні принципи організації взаємодії між всіма елементами виробництва.
  6. Прийоми дослідження науки.
  7. Завдання науки в період переходу до ринкових відносин.

ПРОЙТИ ТЕСТ НА ЗАСВОЄННЯ ВИВЧЕНОГО